lauantai 9. kesäkuuta 2007

Snobbailua vai fiilistelyä vai ihan puhdasta nautintoa...

Tässä ajan saatossa on tullut oltua mukana ja pidettyä useampikin tasting-tilaisuus. Viimeaikoina mieltäni on kuitenkin alkanut askarruttamaan viskiharrastuksen tila monessakin suhteessa, myös omasta näkökulmastani. Olenko vain turha sobbailija, tai nähdäänkö minut vain sellaisena?

Olen useamman vuoden ajan pyrkinyt kaatamaan raja-aitoja monessakin suhteessa. Olen pyrkinyt harrastamaan viskejä mahdollisimman laajasti (malt, bourbon, blended, grain,...) ja nauttimaan viskistä ihan viskinä. Ei aina tuoksulasista (joskus myös pullonsuusta). Välistä hitunen jäätä mukaan. Välistä ties miten. Sanonut suoraan, jos jostain en pidä oli se sitten arvostettua tai ei. Mutta silti? Osaanko nauttia viskistä viskinä. Osaatko sinä vain nauttia? Ottaa tuon jalon juoman lasiin ja vain pitää siitä ilman hillitöntä analysointia ja arvostelua ja vain, nimenomaan vain, nauttia?

Jokunen aika sitten olin tilaisuudessa, jossa oli mukana henkilöitä joilla ei ollut juurikaan ennakkoasenteita viskejä suhteen. Tastingin mentyä ohi, alkoi keskustelu mistä kukin piti ja se jotenkin aukaisi taas silmiäni. Jokainen sanoi rehellisesti, oli sitten kysessä blendi, bourbon, japsi, malt tai jokin muu mistä piti. Olisinko itse ollut yhtä rehellinen, edes itselleni? Olisinko voinut (mallas)viskihulluna myöntää blendin olleen parempaa kuin moni ns. huippu-mallas?

Ja katsokaapa viimeisintä Juomanlaskija-lehteä. Hieno artikkeli, jossa Milla Paloniemi viedään tastingiin. Hän uskaltaa sanoa mistä pitää ja mistä ei! Mutta artikkelista on löydettävissä mielestäni myös kohta, joka laittaa minutkin katsomaan peiliin. Ja kannattaisi laittaa melkein jokaisen. "Millan tuomio mallasviskimaailman asiantuntijoiden suosikeille oli tyrmäävä". Miten niin? Ovatko kaikki asiantuntijat samaa mieltä. Ovatko kaikki samaa mieltä olevat asiantuntijoita? Katsokaa eri "asiantuntijoiden" arvoita. Jackson, Murray, Broom et all ovat usein eri mieltä viskeistä? Kenen asiantuntijoiden kohdalla arvio oli tyrmäävä? Suomalaisten? Yleisen mielipiteen? Minkä asiantuntija? Viskiteollisuuden, makuympyrän, laadun,minun maun?

Kysymys: Kuka on asiantuntija? Vastaus: Minä. Mutta vain oman makuni suhteen. Kukaan muu ei tunne minun makuani kuin minä. Minä olen nyt, ja tulen olemaan, oman makuni asiantuntija. Kysynkin sinulta lukija, kuka on sinun mielestäsi asiantuntija?

Ei kommentteja: