perjantai 12. marraskuuta 2010

Asiakaspalvelun sietämätön keveys

Asiakaspalvelu on äärettömän arvokas asia. Hyvä asiakaspalvelu luo kontaktin liikkeen ja asiakkaan välille, ja hyvällä asiakaspalvelulla asiakas saadaan hyvin mitättömin kustannuksin palaamaan takaisin liikkeeseen. Huomioon ottaminen, tietämys ja asiantuntemus hymyn kera on halpa ja tehokas keino.

Mutta mitäs jos kyseessä on monopoliasemassa oleva liike? Asiakkaalla ei ole mahdollisuutta valita kilpailevaa toimijaa halutessaan, joten samahan se, mitä asiakkaalle sanotaan. Ja kuten ehkä arvaatte, puhun Suomen alkoholiliikkeiden monopolista ja sen tarjoamasta asiakaspalvelusta. Rakas Alkomme, hohhoijaa.

8.11 tuli Alkon valikoimaan GlenDronach 1994 PX, joka on vain Suomen markkinoille suunnattu erikoiserä. Toki tuo ei ole päivä, jolloin tuote hyllyyn ehtii. Tänään Viskisieppo sai kuitenkin tietää, että tuote on hyllyssä joten pyrähdys omaan lähimyymälään. Hyllyssä ei näy, joten kohteliaasti siis myyjän puoleen. Kysyessäni tuotteesta ja kertoessani, että ko. tuotetta voi jo ostaa joistain Alkoista, oli lopputulos vapaasti lainaten:

"Tulossa on, ei ole vielä. 16.11 lähtee jakoon. Varmasti ei ole yhdessäkään Alkossa vielä."

Huomautettaessa, että sitä on jo jotkut ostaneet...

"Jostain muualta, ei varmasti Alkosta. Odota, tarkistan"

(käy takahuoneessa 2 min.)

"Ei ole, kaikkien liikkeiden saldot nollia. Muualta ovat ostaneet, varmasti ei ole missään Alkossa".

Niin, Suomestahan saa ostaa viskipulloja muualtakin kuten ...ööh... ei mistään. Ainakaan laillisesti.

Viskisieppo ei voi kuin ihmetellä, miten pihalla Alkon eri liikkeet ovat tilanteesta. Puhutaan ihan ristiin, vähätellään jne. Luulisi, että kun kaikki kuuluvat samaan "ketjuun", homma toimisi. Mutta eipä näytä näin olevan. Vaatekaupassa, jos oikeaa kokoa halutusta tuotteesta ei löydy, myyjä näkee tuotteen tarkkuudella missä toisessa ketjun liikkeessä haluttu kappale on. Ei se siis mahdotonta ole.

Edellä oleva tapahtui yhdessä liikkeessä Marraskuun synkkänä iltapäivänä. Mutta tämä ei ole ainoa vastaavanlainen tilanne. Samanlaista palvelua sieppo on saanut monessa muussakin, kun on tullut tiedusteltua jotain viskiä, joka ei ole heillä hyllyssä tai on kohta tulossa tai yrittänyt metsästää vielä jotain viimeistä versiota.

Mutta että ei morkattaisi kaikkia, niin joissain liikkeissä on tarjolla myös erinomaista palvelua eli kritiikki ei koske kaikkia. Suuri kiitos teille, jotka olette jaksaneet nähdä vaivaa siepon kyselyitten/tiedusteluitten kanssa. Tästä lähin pyörähdetään teidän puoleenne, jotka osaatte asianne. Muut saatte siepon puolesta jatkaa rauhassa hyllyjen täyttelyä.

Oi kunpa tuo tilaaminen tulisi EU:n sisältä lailliseksi/verottomaksi. Viskisieppo tietää tasan ja tarkkaan, mihin suuntaan silloin monen harrastajan katseet kääntyy. Tai ainakin mistä poispäin.

1 kommentti:

Janne kirjoitti...

Valitettavan epätasalaatuista asiakaspalvelua Alkolla. Seuraavassa henkilökohtainen esimerkki tämän tuotteen osalta, ja yhtä sujuvasti on mennyt samaisessa pohjoispohjalaisessa "täyden" valikoiman myymälässä.

Etukäteen oli tiedossa viikko, jolloin tuote kauppoihin rantautuisi tai ainakin pitäisi. Muistaakseni sen viikon maanantai-iltana laitoin sähköpostia suoraan kyseiseen myymälään(osoitteet löytyy Alkon sivuilta), kyselin tuotteen saapumisesta ja varasin yhden puhelinnumeron kera. Vastaus samaa reittiä seuraavana päivänä: jepjep, onnistuu. Perjantaina tekstiviesti puhelimeen: saa hakea. Hakemaan siis ja hyllyt notkuu tuotetta. Yksi kainaloon ja kassalle, jossa vielä mainitsin, että etukäteistilauksen voi viivata yli. Varattu pullo olisi ollut takahuoneessa ja nyt saattoivat senkin tuoda myymälän puolelle.

Näistä myymäläsaldoista en olekaan sitten koskaan joutunut kyselemään. Etukäteisvaraus tuntuu toimivan mainiosti.