keskiviikko 25. huhtikuuta 2007

Asiakaspalvelua...

Tulipa taas nähtyä ja koettua, miten asiakaspalvelu voi vaihdella. Viskiharrastuksen myötä olen kerännyt viskien etikettejä kansioon (pullot vie liikaa tilaa). Ymmärrettävästi rahat ei riitä kaiken maailman viskien ostoon, joten joutuu kehittelemään erinäisiä muita tapoja (kiitos teille kaikille, joilta olen (tyhjän) pullon saanut itselleni, jatkossa toki täydetkin kelpaa).

Keskustelin erään skottilaisen tislaamon edustajan kanssa, ja puheeksi tuli tämä keräilyni. Hän lupasi välittää pyyntöni tislaamon markkinointiosastolle ja eipä mennyt kuin viikko, kun postiluukusta tipahti kirjekuori. Kuori sisälti 15 etikettiä, täysin sileitä ja ilmaiseksi. Tällä toiminnalla ko. tislaamo sai minusta iloisen kuluttajan, ja varmasti ostan heidän tuotteitaan jossain vaiheessa, ihan kannatuksesta ja kiitoksesta (ei sillä, ettei ko. tislaamon tuotteen olisi myös laadukkaita :-) Ja tämä ei ole ainoa skottitislaamo, jonka kanssa homma on toiminut näin.

Kuinkas Suomessa sitten? No, kaksi tislaamoahan meillä on eli molemmille sähköpostia. Toiselta tislaamolta etiketti tuli (useampi kappale), eli markkinointi on hallussa. Ja kaiken lisäksi sain etiketit ilmaiseksi. Toinen? Sähköpostiini ei edes koskaan vastattu, onko etikettejä edes mahdollista saada. Olin luvannut maksaa myös niistä ainakin postimaksut ja myös asiallisen korvauksen jos tarve. Kuinka vaikeaa on vastata asialliseen kyselyyn? Kuinka kalliita etiketit on tislaamolle? Eikö edes korvausta vastaan?

No, lopulta sain tuon toisenkin suomalaisen tislaamon etikettejä, mutta kovin vastenmielistä se tuntui olevan.

Ymmärrän kyllä, että etiketit ovat kuluja tislaamoille. Mutta jos lupaa korvata vaivan tislaamolle, luulisi että Suomen kokoisessa maassa kannattaisi osata hyödyntää tämä pienikin markkinointi. Sana kiertää ja itselleni tuli tunne, että he eivät välitä kuluttajista tai viskiharrastajista juurikaan. Harmi.

2 kommenttia:

mnice kirjoitti...

Kumpi oli kumpi ? :)

Viskisieppo kirjoitti...

Sanotaanko näin, että PUKKIkin osasi markkinoinnin. Kanalintu ei... :-)