UISGE2014 on vietetty, ja itse olin paikalla vain torstaina. Ei sillä, etteikö perjantaikin olisi kiinnostanut, mutta on viskiäkin tärkeämpiä asioita.
Tänä vuonna lisämaustetta tapahtumaan toivat rommit, ja itsekin päätin niitä nyt jälleen kerran kokeilla, sillä olihan tarjolla erinomaisia pullotuksia. Mutta kun rommin maku ei omaan suuhun sovi, niin ei sovi. Hyvä oli maistaa ja todeta, että Sippo pysyy viskeissä. Yhtään en siis rommeja väheksy, mutta makuasiat ovat makuasioita.
Tapahtuma toimi torstaina aika tutun ja turvallisen kaavan mukaan. Hyvin on kypsytys toiminut, eikä puisevaltakaan tuntunut vaan leppoisa tunnelma kaikin puolin. Turhapa sitä toimivaa juttua kannattaa mennä liikaa muuttamaan, ainakaan yhdellä kertaa. Pientä parannusta oli tapahtunut ainakin ruuan suhteen, sillä minusta uusi buffet toimi paljon paremmin kuin edellisen vuoden annokset
Mutta aina toki löytyy parannettavaakin. Eniten toivoisin parannusta tapahtuman tiedottamisessa. Kyllä, tiedän, mainostaminen kielletty, eikä tässä ole nyt kyse siitä. Useankin kanssa keskustellessa päällimmäiseksi nousi ihmettely, miksi tastingit tulivat niin myöhään esille, ja miksi ilmoittautuminen/ostaminen alkoi samalla kun sisällöt julkistettiin.Toivottiin siis, että tastingit tulisivat esille aiemmin, ja niihin ehtisi tutustua päivän pari ennen kuin ne menee myyntiin. Paljon tuli myös kyselyä tastingien tilanteesta kalkkiviivoilla, sillä tastingien infot hävisivät näkyviltä ennen tapahtumaa. Moni ihmetteli, olivatko ne kaikki loppuunmyyty jne. Tässä siis jatkoa ajatellen hyvä paikka tsempata paremmaksi.
Itselle torstailta jäi tunne, että porukkaa olisi ollut vähemmän kuin viime vuonna samana ajankohtana. Onkohan näin? Tosin sosiaalisen median kautta välittyi kuva, että perjantaina tupa oli täynnä ja ulkonakin kiemurteli kunnon jono. Olisipa kiva kuulla kävijämääriä jossain vaiheessa.
Tastingeihin en tänä vuonna mennyt, vaan päätin jäädä kiertelemään ja juttelemaan muiden harrastajien kanssa. Omalla kohdalla tastigien sisällöstä etukäteen jäi hiukan valju kuva, mutta toki pitää muistaa että tuolla on paikalla tislaamojen edustajia joilta voi kysellä samalla. Ei siis kannata aina tuijottaa pelkkiä viskejä. Mutta mutta. Se "iso master class" ei tapahtunut vieläkään, jota harrastajat ovat toivoneet joka vuosi. Ensi vuonna?
Hienoa oli nähdä uusi suomalainen tislaamo mukana menossa eli Kyrö Distillery Company. Tsemppiä! Odotan todella suurella mielenkiinnolla heidän ruisviskiään. Ruis, jos mikä, on olennainen osa suomalaista ravintoketjua. New make olisi kai hyvällä lykyllä maisteltavissa jo muutaman kuukauden kuluttua. Laittakaa muuten se nimikilpailu saataville myös verkkoon, tai vaikka niin, että edes sähköpostilla voisi osallista.
Hinnat olivat tänä vuonna hyvät, sillä jo yhdellä-kahdella eurolla sai maisteltavaa. Erinomaista! Itse ostin sisälle tullessani saman nipun lipukkeita kuin viime vuonna, ja osa jäi käyttämättä. Onneksi sain laitettua eteenpäin.
Pettymys oli poisjäännit, sillä esim. Ardbeg/Glenmorangie ei ollut mukana. Harmi, soisi että edes ainoassa (lähes) puhtaassa viskitapahtumassa olisivat kaikki toimijat paikalla. Ei näitä tapahtumia liikaakaan Suomessa ole. Ehkäpä ensi vuonna sitten taas.
Kiva oli myös kuulla, että Siepon UISGE-sivusta oli ollut iloa ainakin yhdelle. Se riittää, eli ehkä se pitää laittaa pystyyn taas ensi vuonna.
Kiitos UISGE! Nähdään ensi vuonna!
ps. Itse päätin tänä vuonna olla mukana rennommin ja kunnon kamera jäi matkasta. Lukekaa jutut ja katsokaa hienoja kuvia bloggaritovereiden blogeista. Linkkejä tuolla oikeassa reunassa.
1 kommentti:
Täältä myös kiitokset Uisge-infoista, ovat iso apu!
Lähetä kommentti